כרטיס כניסה - טובה וצילה אדריכלים

עיצוב כניסה לבית

כרטיס כניסה
אדריכליות טובה דוד וצילה רייזר


אזור הכניסה מסמן את המעבר לרשות הפרט ואת המפגש הישיר עם הבית. האדריכליות טובה דוד וצילה רייזר מייחסות לתכנון אזור הכניסה חשיבות רבה בעיצוב הבתים שהן מתכננות.

אזור הכניסה לבית הוא האזור החוצץ בין פנים לחוץ, מגדיר אותם כנפרדים מחד ומוביל-מקשר ביניהם מאידך. הכניסה יכולה להיות גלויה או מוצנעת מעין, מעוצבת בהידור רב או בצנעה מאופקת, דרמטית ומסקרנת או אינטימית-מזמינה. בכל מקרה היא זו שמסמנת את רשות הפרט ואת המפגש הישיר והפיזי עם הבית. בתהליך התכנון האדריכלי נקבע מיקום הכניסה בהתייחס לתנאי השטח, לסביבה, לאופיו של המבנה ולנוחות הגישה אליו. היבטים חשובים נוספים, שצריכים להילקח בחשבון בתכנון הם ההשלכות שיש למיקום הכניסה על חלוקת חללי הפנים ובכלל זה גם כלל העמדת הדלת.

ישנם מגרשים שמזמינים תנאי תכנון טובים מאחרים לצורך זה: מגרש מישורי ורוחבי, למשל, שמאפשר לתכנן כניסה חזיתית שהיא תמיד מרשימה, או כזה ששוכן מעל פני הרחוב ובאופן טבעי מקנה לכניסה איזו עוצמה שנובעת מעצם מיקומו היעיל. במגרשים נמוכים מפני הרחוב או כאלה בהם תנאי השטח מכתיבים למקם את הכניסה בצד, אפשר להפוך את המיקום ה"פחות טוב" כביכול, להזדמנות ארכיטקטונית ע"י תכנון שביל גישה מעניין משולב באיזו "הפתעה".

כניסה לבית ככלל, היא תהליך הדרגתי של מעבר ממתחם ציבורי למתחם פרטי ומפרטי פתוח (ציבורי) לפרטי סגור, דהיינו הכניסה אל תוך הבית פנימה. יצירת חללי ביניים כרחבה קדמית, קירוי מיוחד, או שער בנוי מרככת את תהליך המעבר ועם זאת, מדגישה אותו ומגבירה את משמעותה המעמדית של הכניסה בהיבט הפיזי והסימבולי. לגבי האדריכליות טובה דוד וצילה רייזר, שותפות ובעלות משרד אדריכלות, בינוי ערים ועיצוב פנים, אזור הכניסה הוא שלב משמעותי ביותר בתהליך התכנון ובתים שתוכננו על ידן ממחישים זאת היטב. כל אחד מהם מייצג תכנון שונה שהתבצע בהתאם לתנאים הספציפיים ובכולם בולטת הקפדה על יצירת רצף ויזואלי, מעברים נכונים ושילוב חומרים ואלמנטים בנויים שאף מעשירים את חזית הבית ככלל ואת חזות הכניסה בפרט, כעין הטבעת חותמת. 



  • הבית הים תיכוני ממוקם על מגרש מישורי ובמרכז חזיתו תוכננה  חצר קדמית פנימית. הכניסה לחצר הוגדרה ע"י שער בנוי בצורת האות ח', כאשר קורה עליונה שנגזרה מהמבנה ונמשכת מעליו כמו יוצרת מסגרת נוספת ומקנה תחושת גודל והעצמה. דלת הבית מוקמה בזווית ביחס לשער הכניסה, מוצנעת מעט מעין הנכנסים דרכו להשגת יתר אינטימיות במעבר הסופי לתוך הבית פנימה.
  • הבית נבנה על מגרש רחב ידיים ותכנונו נעשה בהשראת עבודות שימור ושיחזור בעכו העתיקה בהן עסקו אדריכליות טובה דוד וצילה רייזר באותה תקופה והתוודעו לעושר הסגנוני. שטחו הגדול של המגרש הותיר דיי מרחב לטיפוח גינה חזיתית פורחת ואיפשר ליצור אזור כניסה מרווח שתוכנן בזווית של 45 של הבית. ההעמדה הזוויתית יצרה מבנה משולש אותו מדגישות פרגולה בנויה בקו זהה כמו גם, שתי מדרגות מגביהות. את אזור הכניסה תוחמים קירות זוויתיים בהם נפערו פתחים מאורכים המצניעים וחושפים אותו בו זמנית. בתחתית הפתחים נבנו אדניות וחלקם העליון עוטר בפרזולים דקורטיביים. דלת הכניסה עוצבה עם קשת עליונה המופיעה גם במבואת הכניסה הפנימית כרצף ארכיטקטוני-ויזואלי. שילוב של חיפוי האבן בקירות הכניסה, הצמחייה הצבעונית, עיטורי הפרזול והמבנה המשולש יוצר כניסה בולטת, מודגשת בתוך מרחב עשיר ומלא עניין.


הבית הלבן, השוכן בישוב סמוך לים בסביבתו החולית וחובר אל נוף הים, מנסה לתפוס את משב הרוח המערבית. אזור הכניסה של המבנה הים-תיכוני מהווה חלק אורגני של עיצוב החזיתות כולן, והוא משתלב בפתחים המקושתים שנתונים בתוך קירות עבים.


  • מיקום הכניסה שנקבע בהטיה זוויתית ביחס למבנה מכוון את הנכנסים לשביל לבית והגבהתה באמצעות מספר מדרגות מרוצפות אבני טרקוטה מדגיש את חשיבותה.


הכניסה לבית שתוכננה ע"י אדריכליות טובה דוד וצילה רייזר שוכנת בחזיתו הפנימית הפונה אל הרחוב. על מנת למנוע את חשיפתה הישירה אליו תוכננה מען "סמטה" מובילה שקורתה בפרגולה בנויה ונתחמה בחלקת קיר בה נפערו פתחים מאורכים. במהלך הגישה לפתח מציצה הדלת במרומז מבעד לפתחים עליהם משתרגת צמחייה עשירה ורק בסופה כמו מעבר לפינה, היא מתגלה במלוא הדרה. אזור הכניסה הוגבה מהלך שתי מדרגות משביל הגישה אל הבית ובקדמתן נקבע שטיחון ריצוף דקורטיבי. ממד מיוחד של יופי נוסכים משחקי האור והצל שיוצרת הפרגולה.


הבית הים תיכוני תוכנן עם מוטיבים מדבריים משהו. הבית נצבע בגוון חול מדברי עם שילוב מסד אבן ובקדמתו נבנתה חצר כניסה ים תיכונית שבפתחה שער בנוי המקיים דיאלוג הרמוני עם הדקל שלצדו.פרגולה בנויה מעניקה לחצר קירוי חלקי וצורת הריבועים שבחלקה העליון יוצרת "קוביות" אור וצל המרצדות בחינניות בשטח. להדגשת הכניסה התחתית תורמת צבעוניות שמתקבלת מחלונות פרופיל בלגי כחולים ודלת ירוקה עם פרזול דקורטיבי, והיא משלימה את הגוון מדברי-שקט של החזית וקוראת לבאים לרדת אל הבית.